کبوترانه::رسانه جامع تربیتی

آموزش کامل بازی شیرین ومعروف "راز دایره ها"

دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۵۷ ب.ظ

امروز قصد داریم که مسابقه شیرین و معروف راز دایره ها را برای شما به صورت کامل آموزش دهیم

این بازی یکی از بهترین بازی هایی که شما میتوانید در کلاسداری کودک ونوجون از ان استفاده کنید

کبوترانه نوشت :ما برای راز دایره ها باید دو مرحله را پشت سر بگذاریم

اول : اماده سازی

دوم  : اجرا

دوستان مربی جهت فهم کامل مطالب لطفا کاغذ و قلم را بردارید و قدم به قدم با این اموزش بیایید

اولین مرحله: انتخاب موضوع برای مسابقه است

به عنوان مثال  موضوعی که ما برای شما اماده کردیم موضوع خداشناسی است

مرحله دوم :انتخاب کلمه متناسب با موضوع

این کلمه قرار است با وصل کردن دایره ها به هم به دست بیاید مثلا توحیدکه این همان رمز اول است

مرحله سوم : انتخاب رمزدوم است به عنوان مثال ایه الله خالق کل شی

این جمله قرار است رمز دوم جدول و مسابقه شما باشد

مرحله چهارم وپنجم :انتخاب کلماتی با توجه به رمز دوم است

این کلمات همان کلماتی هستند که مارا به رمز اصلی جدول میرسانند


رمز اصلی ما یک ایه از قران است «الله خالق کل شی»سوره زمر ایه 62

ما باید برای رسیدن به این ایه که رمز اصلی ماست کلماتی را انتخاب کنیم  که حرف اول همه انها یاحرف وسط یا حرف سوم همه ان کلمات مطابق با رمز دوم ما باشد چون قرار است بعد بچه با قرار دادن حروف اول یا وسط یا حرف سوم این کلمات به رمز اصلی برسند که ما دراین جدول از حرف اول کلمات استفاده کردیم

مثلا برای رسیدن به کلمه  الله = باید ازکلماتی همچون امام لیل لاله هادی / خالق= خدا آدم لامسه قارون / کل = کافرون و لیلا/ شی =شهید و یاسین

                                                                        


مرحله پنجم :طرح سوالات برای کلمات

قرار بود در هر دایره کلمه ای را قراردهیم حال نوبت ان رسیده که سوالاتی متناسب با  هر کلمه بنویسیم

و اینها را به صورت سوال در می اوریم  و از مخاطب میپرسیم

به عنوان مثال از دانش آموز میپرسیم قلب قران چه کلمه ایست ؟ که جواب ان  یاسین  است که در خانه 12 قرار میگیرد در اینجا شما به مخاطب ماژیک میدهید واز او میخواهید که رمز را بنویسد

مرحله ششم :کنترل ظاهری کلمات که در کنار هم قرار میگیرند بد نباشه

ممکن است وقتی حرف اول مشکلی نداشته باشد وحرف دوم هم به تنهایی مشکل نداشته باشد وهمین طور کلمات بعد ولی ممکن است وقتی دو حرف یا سه حرف یا بیشتر کنار هم قرار گیرند معنای بدی را برساند و اینجاست که بچه ها این سوتی را دست خواهند گرفت لذا مواظب باشید!

مرحله هفتم :کنترل معنای کلمات حتی المقدور با بحث مربوط باشد

مثلا در باره توحید از کلمه خدا و.... غیره استفاده کنید که مربوط به بحث باشد

مرحله هشتم : مطالعه جنبی  درباره هریک از کلمات 

شما باید بتوانید درباره هر کلمه توضیح مختصری ویا اگر ارتباطی وجودداشت ارتباطی بین این کلمه و موضوع برقرار کنید

نحوه اجرا

مرحله اول :توضیح مقدماتی جدول برای بچه ها

به این بیان که قرار است ما دایره هایی را بکشیم و این دایره ها در واقع یک کلمه است که شما باید با وصل کردند دایره ها به هم به رمز اول ما برسید وبعد ازان باید با قرار دادن صداها و حروف مورد نظر از هر کلمه به رمز اصلی برسید

مرحله دوم :سعی کنید گروه بندی کنید این کاربه جذاب سازی کلاس شما کمک میکند و این با تجربه ثابت شده است و نکته بعد اینکه اگر معلم در کلاس حضور دارد حتما از معلم بپرسید تا دو نفر برای مسابقه انتخاب کند

مرحله سوم : در این مرحله باید ان سوالهایی که از قبل اماده کرده اید را از دانش اموزان بپرسید و در در درون خانه متناسب خود که به ترتیب است بگذارید سعی کنید برای هر خانه شماره بگذارید تا هم خود و هم بچه ها برای دستیابی به جواب دچار مشکل نشوید

مرحله چهارم :در این مرحله وبعد ازاتمام سوالات شما باید دایره ها به هم وصل کنید تا کلمه توحید به دست  اید قبل از تکمیل رمز از بچه ها بخواهید که رمز اول جدول را حدس بزنند

مرحله پنجم :پیدا کردن رمز دوم و اصلی جدول

در اینجا شما میتوانید از بچه های گروه بخواهید که باکنار هم قرار دادن صدا ها وحروف اول کلمات رمز اصلی را به دست اورند

مرحله ششم :بعد از به دست اوردن رمز اصلی جدول که" الله خالق کل شی " هست شما باید مقداری در باره این رمز برای بچه ها توضیح دهید و ربط این رمز دوم با رمز اول که کلمه توحید بود را برای بچه ها بیان کنید

مرحله هفتم :شمابرای اینکه این رمز و این پیام جدول در ذهن بچه ها بماند از روش هایی همانند هم خوانی استفاده کنید یا اینکه از بچه ها بخواهید سرود را با توجه به حرکت دست شما به صورت تصاعدی اجرا کنند


نکات کلی :

توضیح هرکلمه متناسب باوقت باشد  لذا اگر وقت محدود است سعی کنیم سریع بگذریم

متناسب با فضای کلاس باشد دقت کنید که مخاطبین شما خسته نشده یا این که اظهار بی میلی نمیکنند که در این صورت نیز سریع بگذرید

متناسب با مخاطب باشد اینکه مخاطب دوره ابتدایی در چه سطحی است کلاس سوم یا ششم

پیشنهاد ها :

شما میتوانید از قبل این مسابقه را طراحی وتکثیر کرده وبه عنوان تکلیف به بچه ها بدهید

قبل از اجرای برنامه راز دایره ها از صدر تاذیل ان را در خانه تکرار کنید تاکامل بران مسلط شوید

از ماژیک های رنگارنگ استفاده شود

حس مسابقه را دربین بچه ها ایجاد کنید

تذکر تربیتی !

فراموش نکنیم که وقت بچه ها در دست ما امانت است لذا فراموش نشود که برای هر برنامه خود باید هدف داشته باشیم هدفی تربیتی والهی و گرنه وقت این نوگلان را ضایع کرده و مسئول خواهیم بود

این مطالب برداشتی از درس استاد موسوی بود

                             

                           اخلاق رسانه ای فراموش نشود لذا" ذکر منبع" فراموش نشود

 

 

 

  • حامد رنجبر

نظرات  (۴)

  • کانون فرهنگی تربیتی امام رضا علیه السلام
  • با سلام و عرض خدا قوت
    برادر مدتی هست که پست تازه ای نگذاشتید؟!
    خدای ناکرده مسطله ای پیش اومده؟
    پاسخ:
    با سلام
    ممنون از اینکه به فکر مایید
    نه  مشکلی خاصی نیست ولی اول اینکه فصل امتحاناته و دوم اینکه داریم سایت کبوترانه رو راه اندازی میکنیم لذا این روزا سرمون حسابی شلوغ شده ان شاء به زودی سایت ما به روز خواهد شد دعا کنید
  • کانون فرهنگی تربیتی امام رضا علیه السلام
  • با سلام و عرض خدا قوت
    برادر مدتی هست که پست تازه ای نگذاشتید؟!
    خدای ناکرده مسئله ای پیش اومده؟
    سلام
    نشرهدی ناشرکتاب تربیتی ودفاع مقدس ومذهبی
    ازجمله وصیت نامه های ناب شهدا ی نوجوان که برای استفاده درحلقات معرفتی وکلاسداری خیلی مناسب است.
    تلفن۰۹۱۲۵۵۱۴۰۳۹فلاح زاده نشرهدی قم
    ایمیل.hodanashr@chmail.ir
  • یعقوب ایزدپناه
  • سلام خسته نباشید بسیار عالی هست موفق باشید . لطفا وبلاگ حقیر را هم به پیوندهات اضافه کنید با تشکر
    http://zendegy.blog.ir/
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی